Back to nature / Vissza a természetbe

Walking trip / Gyalogtúra


Yesterday, I went on a trip with my family, and we walked to Írottkő which is the highest peak of the Mountains of Kőszeg, and also of Transdanubia (Hungarian: Dunántúl, literal meaning: 'beyond Danube'). /
Tegnap családostul elmentünk egyet kirándulni, így elsétáltunk az Írottkőhöz, ami a Kőszegi-hegység és a Dunántúl legmagasabb pontja.

Írottkő  ('written stone', haha) is located near the Austrian border, and is 883 metres above the sea level. /
Az Írottkő az osztrák határ mellett található, és 883 méterrel emelkedik a tengerszint fölé.

I have previously heard a lot about this place, because I attended the secondary school (Jurisich Miklós Grammar-School) of Kőszeg for 5 years, and we met with the name 'Írottkő' all the time. /
Korábban már sokat halottam a helyről, mivel Kőszegre jártam a Jurisich Miklós Gimnáziumba 5 évig, és egyfolytában találkoztunk az 'Írottkő' elnevezéssel.

It was not difficult to go there, since you can find a nice path there leading the top of the mountain. / Nem volt nehéz a terep, mivel van itt egy takaros kis ösvény, ami a hegy tetejének irányába kanyarog.


We walked about 50 minutes while were wondering the beautiful sight. / Körülbelül 50 percet sétáltunk, miközben a gyönyörű kilátást csodáltuk.

Arriving at the top, we realised that there is a look-out tower, and the 'Írottkő' itself is in it. I thought the stone will have a higher artistic value, so when I saw it, I had to laugh a little. /
Megérkezve a hegytetőre láthattuk, hogy található ott egy kilátó, annak belsejében pedig maga az 'Írottkő'. Én korábban azt gondoltam, hogy ennek a kőnek valamiféle erőteljesebb művészi kivitelezése van, így amikor megláttam, kicsit nevetnem kellett.

What I thought will be there: /
Amit gondoltam, hogy ott lesz:

What really was there: /
Ami valóban ott volt:
Hotels, apartments and restaurants are named after this 'beautiful' stone. Interesting... / Hotelek, apartmanok és éttermek vannak elnevezve ezután a 'csodálatos' kő után. Érdekes...

- - - - - - - - - - - - - -

I ate my little alkaline food on Írottkő because of the feeling of eating there, but I did not mind that I will have more power to walk downwards either. My knee worked well during the trip, and I was happy for this. /
Elfogyasztottam a kis lúgosító ételemet a hegytetőn csak a 'feeling' kedvéért, habár azt sem bántam, ha kicsit több erőm lesz majd visszafelé sétálni. A térdem egész végig jól működött, aminek nagyon örültem.


Thank you for reading this blog entry. You can follow me on Facebook too, if you wish. /
Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzést. Itt követhetsz Facebookon, ha gondolod.

xx Rose

0 megjegyzés:

Post a Comment